Calitatile necesare unui adevarat antreprenor
Antreprenor prin team buildingAntreprenoriatul este o atitudine mintala insotita de o competenta pentru a transforma ideile in actiuni. Atitudinea mintala respectiva este folositoare pentru obtinerea succesului in orice domeniu al vietii sau profesiei, deci reprezinta o competenta vitala pentru orice om, dar si pentru societate.

Totusi, in mod obisnuit notiunea de antreprenoriat se refera la domeniul economic, al afacerilor, respectiv la infiintarea, conducerea si dezvoltarea unei intreprinderi (mica sau mare), adica al unei activitati productive independente. Antreprenorul e patron – nu salariat sau angajat la o intreprindere etc. Notiunea (si activitatea) de antreprenoriat se suprapune partial cu cea de conducere (management).

Competenta antreprenoriala include cunostinte tehnice variate, din numeroase domenii: economie, contabilitate, drept, psihologie, relatii publice, conducere (leadership), marketing etc. Pentru performante optime, aceasta competenta necesita in plus o serie de calitati personale si o anumita atitudine mintala – care adeseori sunt practic mai importante decat cunostintele tehnice.

Oamenii care nu au ajuns la competenta in meseria de antreprenor, dar macar au cunostinte din domeniu, sunt capabili sa obtina venituri personale mai mari decat cei care nu au astfel de cunostinte sau competente. Mai importanta pentru societate este insa capacitatea antreprenorilor de a crea locuri de munca si inovare (tehnologica, comerciala etc.), adica progres si dezvoltare economica.

Calitatile personale necesare unui antreprenor sunt de doua categorii:

1.   Calitati biologice (referitoare la ansamblul fiintei: corp-minte-suflet; se cultiva cu ajutorul educatiei team building):

  • Starea buna a sanatatii – atitudine energica, capacitate de efort;
  • Increderea in fortele proprii, autonomia, independenta;
  • Perseverenta;
  • Capacitatea (dorinta si vointa) de angajament, de a lupta pentru o idee, vointa de a reusi;
  • Acceptarea riscului, ambiguitatii si nesigurantei; stapanirea fricii de esec;
  • Flexibilitatea;
  • Creativitatea;
  • Capacitatea de a vedea lucrurile in perspectiva;
  • Capacitatea de a avea initiative (refuzul de a se lasa condus de evenimente, sau de altii);
  • Inteligenta;
  • Capacitatea de a conduce.

2.   Competente profesionale (referitoare doar la minte – se invata la cursurile teoretice de specialitate):

  • Manageriale: capacitatea de a indeplini sarcini si a rezolva probleme; se bazeaza pe cunostinte de planificare, conducere si luarea deciziilor, buna comunicare, negociere, disponibilitatea de a prelua responsabilitati;
  • Sociale: capacitatea de a a avea relatii bune si a colabora cu cei din jur, de a stabili relatii multi-functionale (networking), de a prelua noi roluri in societate sau in organizatie, de a respecta deontologia profesiunii (purtare etica);
  • Privind performanta personala: increderea in fortele proprii; motivatia pentru a realiza ceva si de a face mai bine; capacitatea de gandire critica, independenta, sistemica; vointa si priceperea de a invata singur;
  • Antreprenoriale: capacitatea de initiativa, atitudinea proactiva, creativitatea, acceptarea riscurilor legate de punerea in practica a ideilor, pastrarea sangelui rece cand viitorul e nesigur, capacitatea de a motiva grupul si de a inspira colaboratorii, capacitatea de a crea oportunitati, sau a le recunoaste/ identifica – daca apar.

Principalele cerinte ale angajatorilor, pentru candidatii la functii manageriale, au fost (2008): seriozitatea/ caracterul (bunul simt); capacitatile de: munca si efort/ a analiza informatiile/ viziune/ a invata cunostinte noi.

Preluat din cartea “160 de activităţi dinamice (jocuri) pentru TEAM BUILDING” scrisa de Şerban Derlogea si Ghiocel Bota.

Wordpress Themes - Wordpress Video Themes - Wordpress Travel Themes - WordPress Restaurant Themes